CikguAdies@CikguSejarah

Blog ini didedikasikan kepada semua pelajar, guru, komuniti dan sesiapa sahaja yang inginkan kelainan dalam PdPc SEJARAH. Manfaatkan blog ini demi kecemerlangan bersama ...! CikguAdies Pencinta Sejarah@ GURU CEMERLANG SEJARAH KUALA LUMPUR.

Tuesday, February 24, 2009

The Indus river valley civilization

Labels:

SIFAT MANUSIA MENGIKUT BULAN KELAHIRAN

KAJIAN 25 TAHUN DATO’ FADZILLAH KAMSAH TENTANG KAREKTOR KELAHIRAN MANUSIA

JANUARI

* Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik.
* Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik.
* Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan.
* Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur.
* Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam.
* Pandai mengambil hati orang lain.
* Pendiam kecuali telah dirangsang.
* Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi.
* Mudah mendisiplinkan diri sendiri.
* Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema.
* Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya.
* Cukup sayang pada kanak-kanak.
* Suka duduk di rumah.
* Setia pada segala-galanya.
* Perlu belajar kemahiran bersosial.
* Sifat cemburu yang sangat tinggi

FEBRUARI

* Berfikiran abstrak.
* Sukakan benda yang realiti dan abstrak.
* Bijak dan pintar
* Berpewatakan yang mudah berubah.
* Mudah menawan orang lain.
* Agak pendiam.
* Pemalu dan rendah diri.
* Jujur dan setia pada segalanya.
* Keras hati untuk mencapai matlamat.
* Tidak suka dikongkong.
* Mudah memberontak apabila dikongkong.
* Suka kegiatan yang lasak.
* Emosinya mudah terluka dan sangat sensitif.
* Mudah mempamerkan marahnya.
* Tidak suka benda yang remeh-temeh.
* Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya.
* Sangat berani dan suka memberontak.
* Bercita-cita tinggi, suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikan impiannya.
* Pemerhatian yang tajam.
* Suka hiburan dan sukan.
* Suka benda yang bersifat seni.
* Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran.
* Berkecenderungan pada benda yang tahyul.
* Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros.
* Belajar untuk mempamerkan emosi

MAC

* Berpesonaliti menarik dan menawan.
* Mudah didampingi.
* Sangat pemalu dan pemendam rasa.
* Sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati.
* Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran.
* Suka pada kedamaian.
* Sangat peka pada orang lain.
* Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain.
* Tidak cepat marah dan sangat amanah.
* Tahu membalas dan mengenang budi.
* Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam.
* Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal.
* Suka berangan-angan.
* Suka melancong.
* Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi.
* Kelam kabut dalam memilih pasangan.
* Suka dengan hiasan rumahtangga.
* Punya bakat seni dalalm bidang muzik.
* Kecenderungan pada benda yang istimewa dan baik.
* Jangan terlalu mengikut selera atau perasaan

APRIL

* Sangat aktif dan dinamik.
* Cepat bertindak membuat keputusan tetapi cepat menyesal.
* Sangat menarik dan pandai menjaga diri.
* Punya daya mental yang sangat kuat.
* Suka diberi perhatian.
* Sangat diplomatik (pandai memujuk ).
* Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang.
* Sangat berani dan tiada perasaan takut.
* Suka perkara yang mencabar, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah.
* Emosi cepat terusik.
* Cuba kawal perasaan.
* Kecenderungan bersifat pendendam.
* Agresif dan kelam kabut dalam membuat keputusan.
* Kuat daya ingatan.
* Gerak hati yang sangat kuat.
* Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain.
* Berpenyakit disekitar kepala dan dada.
* Sangat cemburu dan terlalu cemburu

MEI

* Keras hati & tegas.
* Kuat semangat & bermotivasi tinggi.
* Pemikiran yang tajam.
* Mudah marah apabila tidak dikawal.
* Pandai menarik hati & perhatian orang lain .
* Perasaan yang amat mendalam.
* Cantik dari segi mental & fizikal.
* Tidak perlu dimotivasikan.
* Tetap pendirian, tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain.
* Mudah dipujuk.
* Bersikap sistematik (otak kiri).
* Suka berangan.
* Kuat daya firasat memahami apa yang terlintas di hati orang lain tanpa diberitahu.
* Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit.
* Daya khayalan yang tinggi.
* Permikiran yang tajam.
* Pandai berdebat.
* Fizikal yang baik.
* Kelemahan sistem pernafasan.
* Suka sastera, seni & muzik serta melancong.
* Tidak berapa suka duduk di rumah.
* Tidak boleh duduk diam.
* Tidak punya ramai anak.
* Rajin dan bersemangat tinggi.
* Agak boros

JUN

* Berfikiran jauh & berwawasan.
* Mudah ditawan kerana sikap baik.
* Berperangai lemah lembut.
* Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood.
* Idea yang terlalu banyak di kepala.
* Bersikap sensitif.
* Mempunyai pemikiran yang aktif (sentiasa berfikir).
* Sukar melakukan sesuatu dengan segera.
* Bersikap suka menangguh-nangguh.
* Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik.
* Cepat marah & cepat sejuk.
* Suka bercakap & berdebat.
* Suka buat lawak & bergurau.
* Otaknya cerdas berangan-angan.
* Mudah berkawan & pandai berkawan.
* orang yang sangat tertib.
* Pandai mempamerkan sikap.
* Mudah kecil hati.
* Mudah kena selsema.
* Suka berkemas.
* Cepat rasa bosan.
* Sikap terlalu memilih & cerewet.
* Kurang mempamerkan perasaan.
* Lambat untuk sembuh apabila terluka hati.
* Suka pada barang yang berjenama.
* Mudah menjadi eksekutif.
* Kedegilan yang tidak terkawal.
* Sesiapa yang memuji, dianggap musuh. Siapa yang menegur dianggap kawan.

JULAI

* Sangat suka didamping.
* Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki.
* Agak pendiam kecuali dirangsang.
* Ada harga dan maruah diri.
* Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan.
* Mudah dipujuk dan bercakap lurus.
* Sangat menjaga hati orang lain.
* Sangat peramah.
* Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya.
* Berjiwa sentimental.
* Jarang berdendam.
* Mudah memaafkan tapi sukar melupakan.
* Tidak suka benda remeh-temeh.
* Membimbing cara fizikal dan mental.
* Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang.
* Layanan yang serupa terhadap semua orang.
* Tinggi daya simpati.
* Pemerhatian yang tajam.
* Suka menilai orang lain melalui pemerhatian.
* Mudah dan rajin belajar.
* Suka muhasabah diri.
* Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama.
* Suka mendiamkan diri.
* Suka duduk di rumah.
* Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan.
* Tidak agresif kecuali terpaksa.
* Lemah dari segi kesihatan perut.
* Mudah gemuk kalau tak kawal diet.
* Minta disayangi.
* Mudah terluka hati tapi lambat pulih.
* Terlalu mengambil berat.
* Rajin dalam membuat kerja

OGOS

* Suka berlawak.
* Mudah tertawan padanya.
* Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain.
* Berani dan tidak tahu takut.
* Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan.
* Pandai memujuk orang lain.
* Terlalu pemurah & bersikap ego.
* Nilai harga diri yang sangat tinggi.
* Dahagakan pujian.
* Semangat juang yang luar biasa.
* Cepat marah & mudah mengamuk.
* Mudah marah apabila cakapnya dilawan.
* Sangat cemburu.
* Daya pemerhatian yang tajam & teliti.
* Cepat berfikir.
* Fikiran yang berdikari.
* Suka memimpin & dipimpin.
* Sifat suka berangan.
* Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat.
* Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk.
* Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit.
* Belajar untuk bertenang.
* Sikap kelam kabut.
* Romantik, pengasih dan penyayang.
* Suka mencari kawan

SEPTEMBER

* Sangat bersopan santun & bertolak ansur.
* Sangat cermat, teliti & teratur.
* Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik.
* Pendiam tapi pandai bercakap.
* Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati.
* Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur.
* Kerja yang dilakukan sangat sempurna.
* Sangat sensitif yang tidak diketahui.
* orang yang banyak berfikir.
* Daya pentaakulan yang baik.
* Otak bijak & mudah belajar.
* Suka mencari maklumat.
* Kawal diri dari terlalu mengkritik.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Mudah memahami orang lain kerana banyak menyimpan rahsia.
* Suka sukan, hiburan & melancong.
* Kurang menunjukkan perasaannya.
* Terluka hatinya sangat lama disimpan.
* Terlalu memilih pasangan.
* Sukakan benda yang luas.
* Bersistematik

OKTOBER

* Suka berbual.
* Suka orang yang sayang padanya.
* Suka ambil jln tengah.
* Sangat menawan & sopan santun.
* Kecantikan luar & dalam.
* Tidak pandai berbohong & berpura-pura.
* Mudah rasa simpati, baik dan mementingkan kawan.
* Sentiasa berkawan.
* Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama.
* Cepat marah.
* Macam pentingkan diri sendiri.
* Tidak menolong orang kecuali diminta.
* Suka melihat dari perspektifnya sendiri.
* Tidak suka terima pandangan orang lain.
* Emosi yang mudah terusik.
* Suka berangan & pandai bercakap.
* Emosi yang kelam kabut.
* Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan).
* Suka melancong, bidang sastera & seni.
* Pengasih, penyayang & lemah lembut.
* Romantik dalam percintaan.
* Mudah terusik hati & cemburu.
* Ambil berat tentang orang lain.
* Suka kegiatan luar.
* orang yang adil.
* Boros & mudah dipengaruhi persekitaran.
* Mudah patah semangat

NOVEMBER

* Banyak idea dalam perkara.
* Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya.
* Berfikiran kehadapan.
* Berfikiran unik dan bijak.
* Penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa.
* Pemikiran yang tajam.
* Daya firasat yang sangat halus dan tinggi.
* Sesuai jadi seorang doktor.
* Cermat dan teliti.
* Personaliti yang dinamik.
* Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia.
* Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra.
* Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran.
* Terlalu degil dan keras hati.
* Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya.
* Tak suka marah kecuali digugat.
* Mudah ambil berat terhadap orang lain.
* Pandai muhasabah diri.
* Cara berfikir yang lain dari orang lain.
* Otak yang sangat tajam.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Tidak hargai pujian.
* Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi apabila berkehendak sesuatu.
* Cuba sampai berjaya.
* Badan yang sasa.
* Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik.
* Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang.
* Suka duduk d irumah.
* Sangat rajin dan berkemampuan tinggi.
* Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia.
* Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi.
* Bercita-cita tinggi.
* Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah

DISEMBER

* Sangat setia dan pemurah.
* Bersifat patriotik.
* Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan.
* Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa.
* Bercita-cita tinggi.
* Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi.
* Seronok bila didampingi.
* Suka bercampur dengan orang.
* Suka dipuji, diberi perhatian dan dibelai.
* Sangat jujur, amanah dan bertolak ansur.
* Tidak pandai berpura-pura.
* Cepat marah.
* Perangai yang mudah berubah-ubah.
* Tidak ego walaupun harga dirinya sangat tinggi.
* Benci pada kongkongan.
* Suka berlawak.
* Pandai buat lawak dan berfikiran logik

Labels:

Monday, February 23, 2009

Contoh-Contoh Soalan Penting Sejarah SPM

Tingkatan 4

Bab 2


1. a) Jelaskan peranan majlis perbandaran dalam tamadun Rom. (10m)

b) Nyatakan ciri-ciri sistem demokrasi yang diperkenalkan oleh Athens.(10m)


2. a) Jelaskan perbezaan prinsip undang-undang berasaskan Falsafah legalisme dengan prinsip undang-undang berasaskan Confuciis dalam tamadun China. (10m)

b) Bincangkan kepentingkan sistem undang-undang Rom.(10m)


3. a) Bincangkan perkembangan sistem perundangan dalam zaman dinasti Chin.(10m)

b) Terangkan usaha-usaha yang dilakukan oleh Shih Huang Ti untuk mengukuhkan pemerintahannya. (10m)


4. a) Apakah kepentingan bahasa Sanskrit pada zaman vedik dalam tamadun India. (5m)

b) Jelaskan maksud Hukum Karma dalam agama Hindu. (5m)

c) Mengapakah berlakunya keruntuhan Dinasti Muarya.(10m)


Bab 3 – Tamadun Awal Asia Tenggara


1. a) Jelaskan ciri-ciri asas Kerajaan Agraria dan Kerajaan Maritim. (10m)

b) Dengan contoh, huraikan kegiatan ekonomi Kerajaan Agraria. (10m)


2. a) Mengapa Angkor dianggap Kerajaan Agraria. (10m

b) Buktikan Kerajaan Agraria dan Maritim saling bergantungan. (10m)


3. a) Jelaskan aktiviti utama Kerajaan Agraria atau Kerajaan Maritim. (10m)b) Bagaimana Sri Vijaya berkembang sebagai sebuah Kerajaan Maritim yang kuat.(10m)


4. a) Huraikan pengaruh agama Hindu dan Buddha di Asia Tenggara. (10m)

b) Nyatakan ciri-ciri Candi Borubudur atau Candi Angkor Wat. (10m)


5. a) Nyatakan peranan bahasa Sanskrit dalam masyarakat awal Asia Tenggara. (10m)

b) Jelaskan kepentingan Tasek Tonle Sap. (10m)


6. a) Huraikan cara perkembangan agama Hindu dan Buddha di Asia Tenggara. (10m)

b) Nyatakan ciri-ciri seni pada candi dalam kerajaan awal. (10m)


7. a) Apakah peranan pelabuhan Kerajaan Maritim. (5m)

b) Mengapa penduduk Maritim menjadi pelaut berjaya. (5m)

c) Jelaskan peranan Sri Vijaya sebagai pusat agama Buddha pada abad ke-7. (10m)


8. a) Jelaskan konsep raja menurut tempatan dan Hindu.(5m)

b) Huraikan peranan raja dalam pentadbiran kerajaan awal. (10m)

c) Apakah peranan sami atau Brahmin dalam pentadbiran awal. (5m)


9. a) Jelaskan kepentingan Candi dalam kerajaan awal Asia Tenggara. (10m)

b) Nyatakan pengaruh Hindu Buddha dalam bidang bahasa dan sastera. (10m)


10. a) Huraikan bukti-bukti kewujudan kerajaan Kedah Tua. (12m)

b) Mengapa pelabuhan Kedah Tua berkembang pesat.(8m)


Bab 5


1. a) Bincangkan sebab-sebab berlakunya peristiwa Hijrah. (10m)

b) Mengapa peristiwa Hijrah dikatakan sangat penting dalam Sejarah Perkembangan Islam. (10m)


2. a) Bincangkan kandungan Piagam Madinah. (10m)

b) Apakah kepentingan Piagam Madinah kepada seluruh umat Islam. (10m)


3. a) “Islam tersebar berasaskan kekuatan dan dakwah islamiah bukan kerana peperangan”. Berikan alasan anda. (10m)

b) Apakah kepentingan Perjanjian Hudaibiyah. (10m)


Bab 6 – Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya


1. a) Apakah maksud Khalifah. (5m)

b) Nyatakan cara-cara pemilihan Khalifah. (5m)

c) Terangkan sumbangan Khalifah Abu Bakar atau Khalifah Umar Al-Khatab. (10m)


2. a) Jelaskan sumbangan Kerajaan Bani Umaiyah dalam bidang pentadbiran dan ilmu pengetahuan. (15m)

b) Nyatakan peranan Cardova sebagai pusat ilmu pengetahuan. (5m)


3. a) Terangkan faktor kejayaan Kerajaan Turki Utamaniyah menyebarkan Islam di Eropah. (10m)

b) Bagaimana Tamadun Islam bertembung dengan tamadun lain dunia. (10m)


4. a) Nyatakan kesan pertembungan Tamadun. (15m)


Bab 7 – Islam di Asia Tenggara


1. a) Jelaskan 3 teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara. (15m)

b) Beri bukti Islam ke Asia Tenggara melalui Cina dan India. (5m)


2. a) Bagaimana faktor perdangan mempegaruhi penyebaran Islam di Asia Tenggara. (10m)

b) Jelaskan perubahan pentadbiran Asia Tenggara selepas pengaruh Islam. (10m)


3. a) Jelaskan faktor-faktor penyebaran Islam di Asia Tenggara.(15m)

b) Beri peranan pusat kebudayaan Islam di Asia Tenggara. (5m)


4. a) Jelaskan peranan mubaligh daam penyebaran Islam. (5m)

b) Nyatakan keistimewaan Islam. (5m)

c) Terangkan pengaruh Islam dalam seni dan ekonomi di Asia Tenggara. (10m)


Bab 9 – Perkembangan di Eropah


1. a) Jelaskan faktor kemunculan zaman pertengahan. (10m)

b) Mengapa Renaissance bermula di Itali. (5m)


2. a) Mengapakah Eropah menjelajah dunia luar abad 16. (10m)

b) Apakah kesan-kesan penjelajahan terhadap masyarakat setempat. (10m)


3. a) Nyatakan ciri-ciri masyarakat Eropah pada zaman gelap. (15m)

b)Apakah persamaan sistem feudal di Eropah dan sistem feudal masyarakat melayu tradisional. (5m)


4. a) Apakah maksud Reformation. (5m)

b) Jelaskan kesan utama zaman Reformation di Eropah. (15m)


5. a) Huraikan sebab Revolusi Pertanian bermula di Britian. (12m)

b) Beri 4 kesan Akta Pemagaran Tanah di Britian. (8m)


6. a) Apakah maksud imperialisme. (5m)

b) Huraikan kesan barat di Asia Tenggara. (15m)


Contoh-contoh soalan

Tingkatan 5

Bab 1


1. a) Apakah yang anda faham dengan konsep imperialisme. (4m)

b) Bincangkan keistimewaan yang dimiliki oleh Asia Tenggara yang menarik minat imperialisme Barat. (6m)

c) Huraikan faktor-faktor yang mempengaruhi imperialisme Barat ke Asia Tenggara. (10m)


2. a) Bincangkan kesan perubahan politik yang diperkenalkan oleh penjajah Barat. (8m)

b) Huraikan faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan gerakan nasionalisme di Asia Tenggara. (12m)


Bab 2


1. a) Terangkan corak penentangan yang dilakukan oeh Haji Abdul Rahman Limbong dan pengikutnya di Terengganu. (12m)

b) Bagaimanakah British mematahkan penentangan Tok janggut di Kelantan. (8m)


2. a) Huraikan latar belakang Gerakan Islah.(6m)

b) Jelaskan perjuangan Gerakan Islah.(14m)


3. a) Apakah isu-isu yang diketengahkan oleh akhbar-akhbar Melayu pada tahun 1930-an.(15m)

b) Mengapakah kongres Melayu dianggap penting dalam sejarah gerakan nasionalisme di Tanah Melayu.(5m)


4. a) Jelaskan faktor-faktor pemangkin nasionalisme. (10m)

b) Huraikan kegiatan berpesatuan di Sabah dan Sarawak sekitar tahun 1930an.(10m)


Bab 3 – Pembinaan Bangsa dan Negara


1. a) Jelaskan unsur demokrasi dan pemerintahan di Negeri Sembilan.(10m)

b) Nyatakan warisan Kesultanan Melaka dalam pentadbiran negeri Melayu. (10m)

c) Jelaskan perkara-perkara yang diperuntukan dalam Undang-undang Laut melaka. (8m)


2. a) Jelaskan ciri-ciri dalam perlembagaan Johor 1895. (10m)

b) Nyatakan konsep negara, bangsa kerajaan dan perlembagaan. (10m)

c) Nyatakan peranan kerajaan dalam sesebuah negara. (8m)


3. a) Terangkan konsep negara dan bangsa yang terdapat di Melaka. (10m)

b) Jelaskan amalan real politik di Jerman dan Itali. (5m)

c) Huraikan contoh pembentukan negara bangsa Itali. (5m)


4. a) Bagaimanakan pembentukan negara Islam Madinah dibina. (10m)

b) Jelaskan ciri-ciri negara dan bangsa Malaysia. (10m)

c) Jelaskan faktor-faktor pembinaan negara bangsa di Eropah. (12m)


5. a) Jelaskan isi kandungan undang-undang Tubuh Negeri Johor 1895. (10m)

b) Bagaimanakah Jemaah Menteri dijalankan di Kelantan semasa Sultan Muhamad I. (10m)

c)Apakah kerpentingan perlembagaan bertulis di negeri Johor dan Terengganu. (10m)


Bab 6


1. a) Bincangkan cadangan-cadangan awal ke arah pembentukan Malaysia. (9m)

b) Huraikan faktor-faktor yang mempengaruhi pembentukan Malaysia. (11m)


2. a) Huraikan reaksi dalam dan luar negeri terhadap cadangan penubuhan Malaysia. (11m).

b) Bincangkan langkah-langkah yang diambil oleh pemimpin tempatan untuk menangani pelbagai reaksi terhadap pembentukan Malaysia. (9m)


Bab 7


1. a) Bincangkan kepentingan perlembagaan terhadap negara Malaysia. (10m)

b) Huraikan cara perlembagaan Malaysia dipinda dan perkara-perkara yang boleh dipinda. (10m)


2. a) Huraikan setiap lambang yang terdapat dalam Jata Negara. (12m)

b) Jelaskan setiap aspek yang terdapat pada Jalur Gemilang. (8m)


Bab 9 – Malaysia Dalam Kerjasama Antarabangsa


1. a) Huraikan faktor Perang Dunia I berlaku. (10m)

b) Nyatakan kesan Perang Dunia I. (10m)


2. a) Nyatakan pakatan dan negara terlibat dalam Perang Dunia 2. (5m)

b) Huraikan faktor menyebabkan Perang Dunia 2. (10m)


3. a) Nyatakan faktor-faktor penting menentukan Dasar Luar Malaysia. (15m)

b) Bagaimana Dasar Luar Malaysia semasa Tun Razak menjadi Perdana Menteri. (5m)

c) Menjelang 1970an dasar luar Malaysia mulai beruah kepada dasar berkecuali. Jelaskan. (8m)


4. a) Jelaskan ciri-ciri negara Komanwel. (5m)

b) Nyatakan dasar luar Malaysia semasa Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri.(5m)

c) Apakah faedah Malaysia menyertai Komanwel. (10m)


5. a) Jelaskan matlamat Piagam PBB. (6m)

b) Huraikan sumbangan Malaysia dalam PBB. (14m)


6. a) Apakah maksud NAM/ pergerakan negara berkecuali. (5m)

b) Nyatakan sumbangan Malaysia menyertai NAM. (15m)


7. a) Jelaskan maksud negara Selatan dan sumbangan Malaysia di dalamnya. (20m)


8. a) Nyatakan peranan Malaysia dalam OIC. (10m)

b) Mengapakan pertubuhan ASA dibubarkan. (10m)


9. a) Terangkan sebab-sebab Maphilindo ditubuhkan. (10m)

b) Terangkan matlamat penubuhan ASEAN.(5m)

c) Apakah ASEAN. (5m)


10. a) Jelaskan usaha-usaha ASEAN dalam keamanan, ekonomi dan sosial AsiaTenggara.(15m)

b) Beri usaha Malaysia ICT. (5m)


11. a) Buktikan perjanjian Versailles mencetuskan Perang Dunia Kedua. (10m)

b) Nyatakan tujuan penubuhan negara-negara selatan. (5m)

c) Secara ringkas, jelaskan sebab perang Dingin tercetus. (5m)

d) Jelaskan langkah-langkah yang diambil oleh Negara Dunia Ketiga untuk tidak terlibat dalam Perang Dingin tersebut. (10m)

Labels:

Format Sejarah SPM

FORMAT PENTAKSIRAN MATA PELAJARAN SEJARAH MULAI SPM 2004

1.0 PENGENALAN

Penyemakan semula sukatan pelajaran bagi mata pelajaran Sejarah Sekolah Menengah telah dilakukan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum pada tahun 2000. Sukatan pelajaran tersebut telah diluluskan oleh Jawatan Kuasa Kurikulum Pusat pada Jun 2001.

Mata pelajaran Sejarah ditawarkan sebagai mata pelajaran teras kepada calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. (SPM).

Lembaga Peperiksaan telah mengadakan perekaan bentuk instrument pentaksiran adalah berdasarkan jadual spesifikasi ujian yang piawai untuk menjamin mutu, kesetaraan dan kebolehpercayaan skor ujian.

2.0 KELULUSAN

Lembaga Peperiksaan, Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyediakan format pentaksiran bagi Sejarah SPM mulai 2004. Format tersebut telah diluluskan oleh Mesyuarat Kurikulum Pusat, Kementerian Pendidikan Malaysia.

3.0 ARAS KESUKARAN ITEM

Item-item yang dikemukakan mempunyai tiga aras iaitu:

3.1 Aras R – Item yang mempunyai aras kesukaran rendah

3.2 Aras S – Item yang mempunyai aras kesukaran sederhana

3.3 Aras T – Item yang mempunyai aras kesukaran tinggi

4.0 FORMAT PENTAKSIRAN

Pentaksiran Sejarah SPM 2004 menggunakan dua instrument:

4.1 Kertas 1 (1249/1) – Kertas 1 berbentuk ujian objektif

4.2 Kertas 2 (1249/2) – Kertas 2 berbentuk ujian subjektif

4.3

FORMAT INSTRUMEN PENTAKSIRAN MATA PELAJARAN

SEJARAH PERINGKAT SPM (MULAI 2004)

Bil

Perkara

Kertas 1 (1249/1)

Kertas 2 (1249/2)

1

Jenis Instrumen

Ujian Objektif

Ujian Subjektif

2

Jenis Item

Objektif

Bahagian A

Struktur

Bahagian B

Esei

3

Bilangan Soalan

40 soalan (Jawab semua)

Bahagian A

4 soalan (Jawab Semua)

Bahagian B

5 Soalan (pilih 3)

4

Jumlah markah

40

100

5

Tempoh Ujian

1 jam

2 jam 30 minit

6

Wajaran

40%

100%

7

Cakupan Konteks

Mencakupi semua bidang pembelajaran

dari Tingkatan 4 hingga Tingkaran 5

Mencakupi semua bidang pembelajaran dari Tingkartan 4 hingga Tingkatan 5

8

Aras kesukaran

Rendah - R

Sederhana - S

Tingggi - T

R : S : T = 5 : 3 : 2

R : S : T = 5: 3 : 2

Keseluruhan

R : S : T = 5 : 3 : 2

1. Calon wajib menjawab i) Kertas 1 – Objektif

ii) Kertas 2 – Struktur / esei

2. Masa Kertas 1 – 1jam

Kertas 2 – 2 jam

3. Mulai SPM 2004 Kertas 1 mengandungi 40 soalan meliputi Tingkatan 4 dan Tingkatan 5

(40 markah)

4. Kertas 2 mengandungi 4 soalan struktur ( 40 markah) dan 5 soalan esei pilih 3

(60 markah) meliputi sukatan Tingkatan 4 dan Tingkatan 5.


5. Bab 1 dan Bab 2 Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 sangat penting untuk soalan objektif / struktur / esei.

Kertas 2

1. Bahagian A (soalan struktur)

- 2 soalan daripada Tingkatan 4 dan 2 soalan daripada Tingkatan 5

- soalan pecahan a / b / c / d

- meliputi konsep, sebab

- memerlukan jawapan pendek

- markah satu soalan antara 1 / 2 / 3 / 4

- pelajar lemah menjawab soalan struktur

2. Bahagian B (soalan esei)

- soalan tahun 2005 dikeluarkan semula (6c)

- banyak soalan KBKK

- markah sedikit – 1 isi = 1 markah

- pemarkahan berubah – perlukan fakta / huraian / contoh

- fokus memahami kehendak / maksud soalan

- ada soalan mengelirukan (6a)

- skop soalan luas tetapi markah sedikit

- soalan banyak pecahan

- penting memahami kata kunci soalan – Apa / Terangkan / Bagaimana / Mengapa /

Huraikan / Jelaskan

- penting rujuk Tingkatan 4 / Tingkatan 5 dan bahasa

- Skema berubah iaitu 1 tema = 1 markah


CADANGAN KEPADA CALON / GURU

- Guna buku teks sebagai rujukan utama

- Kuasai sukatan Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 dengan baik

- Kuasai teknik / tajuk / sub tajuk untuk menjawab soalan

- Hadiri taklimat / ceramah peningkatan prestasi

- Perbanyak ulangkaji, latih tubi dan kumpulan perbincangan

- Rujuk soalan SPM lepas dan tahu analisis soalan

- Penerangan bentuk soalan dan pemahaman kata kunci soalan

- Buat persediaan awal

- Pendedahan soalan KBKK

- Mengadakan bank soalan

- Memahami kehendak soalan dan skema pemarkahan LPM

- Guna ayat yang betul dan tepat

- Jawapan mesti ada fakta, huraian dan contoh.

TOPIK PENTING SPM

1. Tingkatan 4 - Bab 1 / 2 – Tamadun awal

- Bab 4 / 5 / 6 / 7 / 8 - Semua Bab Islam

- Bab 9 – Perubahan di Eropah

2. Tingkatan 5 - Bab 1 / 2 - Nasionalisme

- Bab 3 / 6 / 7 – Konsep pembinaan bangsa dan negara

- Bab 9 – Malaysia dalam kerjasama antarabangsa







Labels: