PANITIA MATA PELAJARAN
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1986
Panitia Mata Pelajaran
Dalam menjalankan kerja-kerja penyeliaan sekolah-sekolah oleh Jemaah Nazir Sekolah, Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pendidikan Daerah, salah satu perkara yang hendak diselia adalah tentang kewujudan dan keberkesanan panitia mata pelajaran di sekolah-sekolah. Adalah didapati bahawa ada sekolah-sekolah yang telah menubuhkan panitia mata pelajaran dan dapat berfungsi dengan baik dan ada pula sebaliknya. Walau bagaimanapun, sama ada panitia mata pelajaran itu berfungsi atau tidak, Kementerian Pelajaran difahamkan bahawa pihak-pihak yang telah membuat penyeliaan ini telah ditanya oleh pihak sekolah, atas dasar atau arahan manakah, panitia mata pelajaran ini perlu ditubuhkan. 2. Oleh yang demikian, surat pekeliling ini dikeluarkan dengan tujuan untuk memberitahu pihak sekolah tentang perlunya penubuhan panitia mata pelajaran, supaya dengan ini, perhubungan dua hala di antara pihak sekolah dengan pihak-pihak yang membuat penyeliaan dapat diadakan dengan lebih berkesan lagi. 3. Berikut adalah panduan mengenai panitia mata pelajaran dan pihak sekolah adalah dikehendaki menubuh atau memperkemaskan panitia mata pelajaran supaya keberkesanan pengajaran-pengajaran di sekolah dapat ditingkatkan 3.1 Latarbelakang Menyedari hakikat ini, maka adalah wajar bagi guru yang terlibat atau mengajar 3.2 Struktur dan Organisasi 3.2.3 Badan ini hendaklah dipimpin dan dikendalikan oleh seorang guru kanan yang 3.2.3 Semua ketua panitia mata pelajaran adalah secara otomatis menjadi ahli 3.2.4 Keputusan-keputusan yang diambil oleh tiap-tiap panitia di dalam 3.2.5 Di sekolah-sekolah di mana Jawatankuasa Kurikulum Sekolah belum ditubuhkan, 3.3 Tujuan Panitia Mata Pelajaran 3.3.1 Memperbaiki dan meningkatkan mutu dan kekesanan pengajaran dan 3.3.2 Berikhtiar dan berusaha untuk mendapatkan strategi-strategi mengajar yang 3.3.3 Memperbaiki prestasi pelajar di dalam peperiksaan (berasaskan sekolah dan 3.3.4 Mewujudkan semangat kerjasama di antara mata pelajaran dengan persatuan 3.4 Peranan Panitia 3.4.1 Memperolehi sukatan pelajaran yang terbaru atau kemaskini untuk kegunaan 3.4.2 Menyediakan rancangan mengajar untuk ketiga-tiga penggal dalam tahun 3.4.3 Memilih dan mencadangkan kepada pentadbir sekolah buku teks untuk 3.4.4 Memilih dan mencadangkan buku rujukan atau bahan bacaan tambahan yang 3.4.5 Menyelaraskan soalan-soalan ujian dan peperiksaan (berasaskan sekolah ) yang 3.4.6 Mengkaji dan menganalisa keputusan peperiksaan pelajar dalam tiap-tiap 3.4.7 Mengadakan mesyauarat panitia secara berkala sekurang-kurangnya sekali 3.4.8 Mengatur perjumpaan atau mesyuarat dengan ahli-ahli panitia (secara froamal 3.4.9 Bertukar-tukar pengalaman dan pengetahuan baru yang diperolehi setelah 3.4.10 Mewujudkan semangat saling bekerjasama dengan persatuan di sekolah dan 3.4.11 Bekerjasama dan bertukar-tukar fikiran, pengalaman dan kepakaran dengan 3.4.12 Bekerjsama dengan lain-lain panitia dan membantunya dalam usaha ke arah 3.4.13 Melantik seorang setiausaha dari kalangan ahli untuk menyediakan minit 3.4.14 Menyelenggarakan fail-fail panitia dan semua minit atau laporan mesyuarat, surat menyurat dan rekod-rekod yang berkenaan. |
Labels: Surat Pekeliling Ikhtisas
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home