CikguAdies@CikguSejarah

Blog ini didedikasikan kepada semua pelajar, guru, komuniti dan sesiapa sahaja yang inginkan kelainan dalam PdPc SEJARAH. Manfaatkan blog ini demi kecemerlangan bersama ...! CikguAdies Pencinta Sejarah@ GURU CEMERLANG SEJARAH KUALA LUMPUR.

Tuesday, August 26, 2008

Pokok Ubi Kayu




Pokok Ubi Kayu

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Pengelasan saintifik
Alam: Tumbuhan
Divisi: Magnoliphyta
Kelas: Magnoliopsida
Order: Malpighiales
Famili: Euphorbiaceae
Genus: Manihot
Spesies: M. esculenta

Pokok ubi kayu (bahasa Inggeris: Casava) merupakan tumbuhan yang banyak terdapat di ASEAN. Nama botaninya Manihot esculenta.

Pokok ubi kayu mudah ditanam dan ia boleh dibiakkan dengan hanya menggunakan keratan batang yang di cucuk kedalam tanah.

Pokok ubi kayu juga boleh digunakan bagi mengatasi masaalah lalang, di mana kawasan yang ditanam ubi kayu akan menutup permukaan tanah dari cahaya matahari, dengan itu menghalang lalang daripada tumbuh kembali.

Bahagian ubi pada pokok ubi kayu boleh dimakan bagaimanapun kulit pada ubi kayu mempunyai asid hydrocyanic (asid hidroklorik + potassium cyanide@sodium cyanide (hydrocyanic).

Ubi kayu boleh direbus atau di bakar, dan dimakan begitu sahaja atau bersama kelapa parut muda (nyiur kulit hidup), ikan masin, atau ikan bakar. Ia juga seringkali digunakan bagi membuat kuih seperti kuih puli ubi kayu.


Maklumat lanjut sila lihat web utama http://ms.wikipedia.org/wiki/Pokok_Ubi_Kayu

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home