CikguAdies@CikguSejarah

Blog ini didedikasikan kepada semua pelajar, guru, komuniti dan sesiapa sahaja yang inginkan kelainan dalam PdPc SEJARAH. Manfaatkan blog ini demi kecemerlangan bersama ...! CikguAdies Pencinta Sejarah@ GURU CEMERLANG SEJARAH KUALA LUMPUR.

Tuesday, January 27, 2009

Hideki Tojo, Jeneral



Maklumat Penting Hideki Tojo:

* Perdana Menteri Jepun ke-40
* Tarikh berkhidmat dalam pejabat 18 Oktober 1941 – 22 Julai 1944
* Raja memerintah ialah Maharaja Showa
* Lahir pada 30 Disember 1884 di Tokyo, Jepun
* Meninggal pada Disember 23 1948 (umur 63 tahun) di Tokyo, Jepun
* Warganegara Jepun


Hideki Tojo (Kyūjitai: 東條 英機; Shinjitai: 東条 英機; Tōjō Hideki (bantuan·maklumat)) (30 Disember 1884 – 23 Disember 1948) ialah seorang Jeneral dalam Tentera Diraja Jepun dan juga Perdana Menteri Jepun yang ke-40 ketika kebanyakan tempoh Perang Dunia II, dari 18 Oktober 1941 hingga 22 Julai 1944. Tojo selaku salah seorang daripada ahli fikir nasionalisme dan juga penyokong perang terhadap China dan negara-negara lain itu dihukum mati kerana jenayah perang selepas tamatnya perang dan dihukum gantung selepas satu undian oleh hakim-hakim Tribunal Ketenteraan Antarabangsa Timur Jauh.

Pusaka

Makam peringatan Tojo terletak di sebuah kuil di Hazu, Aichi, dan beliau juga antara yang diabadikan dalam Kuil Yasukuni yang penuh kontroversi. Tojo meninggalkan sebilangan keturunannya, termasuk cuc perempuannya, Yuko Tojo, seorang aktivis sayap kanan dan calon harapan politik yang mendakwa bahawa perang Jepun merupakan perang pertahanan diri dan adalah tidak adil bagi datuknya untuk didapati sebagai seorang penjenayah perang Kelas A. Anak lelaki kedua Tojo, Teruo Tojo, yang mereka pesawat pejuang dan penumpang ketika dan selepas perang, kemudiannya berkhidmat sebagai seorang eksekutif di Mitsubishi Heavy Industries.

Sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Hideki_Tojo

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home